L’Il·lustre Col·legi de l'Advocacia de Tarragona (ICAT) va rebre un total de 148 sol·licituds de mediació l’any passat a la ciutat de Tarragona, el doble que el 2024. És la suma entre les 110 arribades al Servei gratuït d’Orientació a la Mediació i les 38 instades per advocats en torn d’ofici, la majoria sobre conflictes d’àmbit familiar. Aquestes dades suposen un repunt notable respecte a les 66 del 2024, des de l’entrada en vigor, l’abril de l’any passat, de la Llei d’Eficiència del Servei Públic de la Justícia.
La norma obliga, en cas de conflicte, a afrontar una fase inicial de Mètodes Adequats de Solució de Controvèrsies (MASC) abans d’entrar al jutjat, un procés voluntari alternatiu que permet descongestionar els jutjats. La mediació, un mètode alternatiu per a la resolució de conflictes que contribueix a evitar litigis i no saturar els jutjats en assumptes civils i mercantils.
Com a novetat, aquest primer trimestre, l’ICAT implementarà la mediació exprés, un projecte pilot del Departament de Justícia. Els jutjats hauran de valorar quins casos es deriven en una mediació ràpida de només dues sessions.